Rezumatul proiectului
Proiectul se incadreaza perfect in PN II la domeniul prioritar 3- Mediu, directia de cercetare 3.1. –Modalitati si mecanisme pentru reducerea poluarii mediului; tematica de cercetare 3.1.1.- Tehnologii cu grad scazut de poluare, in mod special transportul si producerea energiei.
Proiectul are ca obiectiv principal elaborarea unor tehnologii si realizarea unor materiale noi, destinate realizarii suprafetelor dure pentru componentele aeronavelor si al turbomotoarelor utilizate la producerea energiei, cu grad de poluare foarte scazut fara efecte negative asupra oamenilor.
Obiectivul specific al proiectului este elaborarea unor tehnologii specifice noi, pentru acoperirea suprafetelor ce trebuie sa prezinte duritati foarte mari, pe principiul HVOF thermal sprey, realizand in acest context materiale noi, speciale, pentru a obtine proprietatile deosebite impuse de componentele aeronavelor si a turbomotoarelor.
Scopul proiectului este inlocuirea unor tehnologii si a unor materiale puternic poluante pentru mediul inconjurator, cu efect cancerigen asupra oamenilor, cum este “hard chrome plating”, cu tehnologii si materiale nepoluante (in cazul propunerii de proiect foarte aproape de zero) cum este HVOF thermal sprey si materiale din gama WC/Co. Cromarea dura este o tehnica folosita de aproximativ 50 de ani si este un proces esential asociat atat cu realizarea suprafetelor dure ale pieselor noi cat si cu activitatile de mentenanta. Aceasta tehnologie utilizeaza cromul in starea hexavalenta care este cunoscut cancerigen si poluator al mediului inconjurator. Agentiile de protectia mediului din statele puternic dezvoltate au impus intr-o prima faza standarde pentru cromul hexavalent (MACT) si s-au stabilit perioade de expunere admise (PEL) la 100 miligrame / m 3 la locul de munca. Studii extrem de recente au aratat ca si la aceste standarde riscul de imbolnavire este foarte mare, valoarea care presupune o diminuare a lui in zona suportabila se gaseste in intervalul 0,5 ÷5 miligrame /m 3.
La aceasta data toate tarile puternic industrializate din UE si SUA studiaza diverse posibilitati de inlocuire a cromarii dure, cei mai avansati in aceasta directie fiind statele din America de Nord.
Cele mai bune rezultate au fost obtinute prin procedeul “ thermal spray coating” utilizand tehnica “ high velocity oxygen fuel” (HVOF).
Pentru piesele deosebit de importante cum sunt componentele aeronavelor si turbomotoarelor asimilarea unui nou procedeu de realizare a suprafetelor dure este foarte complexa deoarece performantele ce trebuie atinse sunt foarte ridicate si atestarea lor foarte complicata.
Propunerea romaneasca consta in inlocuirea cromarii dure, chiar si la piesele extrem de pretentioase, printr-o acoperire de suprafata de tip “thermal spray coating” conform unei tehnologii special create pentru fiecare tip de material suport utilizand tehnica HVOF si un material de aport din grupa WC/Co (in concordanta cu materialul suport).
Este pentru prima data in tara noastra cand se abordeaza un asemenea proiect si mai ales in cazul pieselor de o importanta deosebita. Consortiul a fost astfel structurat incat sa contina cei mai buni specialisti in domeniile ce vor fi abordate, institutiile care participa la realizarea proiectului dispun de toate resursele necesare derularii proiectului (atat financiare cat si de personal) echipamentele directoare sunt in stare de functionare.
Impactul generat de proiect il consideram foarte important atat din punct de vedere tehnico-stiintific – este pentru prima data cand abordam si se solutioneaza o asemenea problema, mai ales pentru componente vitale, cat si economice (lansarea unor afaceri profitabile in domeniul acoperirilor de suprafata si scaderea pretului de cost al pieselor, noul procedeu fiind mai ieftin decat cromarea dura.
Nu trebuie neglijat efectul social, crearea de locuri de munca si retinerea in tara a fortei de munca cu inalta calificare (noul procedeu absorbind aceasta categorie), dar mai ales efectul asupra mediului care este extrem de important, se elimina o importanta sursa de poluare si cu un efect devastator (puternic cancerigen) asupra oamenilor din acest sector.
Propunerea de proiect este extrem de complexa, practic este un proiect de nivel si importanta europeana.
|