Titlu: Innovative STATOR

Acronim: InnoSTAT

Program de finantare: CleanSky 2

Nr. Contract: 865007/2019

Consortiu:

Germania: MUNICH AEROACOUSTICS UG (MUAA)- coordonator tehnic proiect
Franta:

  • ECOLE CENTRALE DE LYON (ECL) - coordonator financiar proiect
  • CENTRE EUROPEEN DE RECHERCHE ET DE FORMATION AVANCEE EN CALCUL SCIENTIFIQUE (CERFACS)
Romania: INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE TURBOMOTOARE - COMOTI (COMOTI)
Marea Britanie: UNIVERSITY OF BRISTOL (UNIVBRIS)

Obiectivul proiectului INNOSTAT este acela de a aduce o contribuţie semnificativă la îmbunătăţirea viitoarelor motoare turboreactoare cu dublu flux, cu grad foarte mare de diluţie (UHBR), prevăzute să echipeze noile avioane civile în 2030, prin reducerea nivelului de zgomot cu 2.5dB.
    Activităţile de cercetare-inovare vizează dezvoltarea, validarea numerică şi experimentală a cinci soluţii acustice pasive/ adaptive/active pentru paletele de stator ventilator (OGV-Outer Guide Vane) realizate la scară, din materiale compozite ranforsate cu fibre de carbon, în scopul atingerii acestui obiectiv. Paletele de stator ventilator-OGV care integrează conceptele acustice inovatoare vor fi dezvoltate, la diferite niveluri tehnologice (TRL), validate prin simulări numerice şi testate experimental la nivel de prototip (TRL2 /3), la scară 1:3 -sector de 20 OGV de stator (TRL4) şi respectiv la scară 1:1 (TRL 3), tehnologiile de manufacturare fiind fabricarea aditivă-printarea 3D şi respectiv tehnologia autoclavei. Cele cinci concepte acustice propuse în cadrul proiectului (figura 1) vor face obiectul unui proces de selecţie în două etape, criteriile fiind: performanţele acustice, aerodinamice, structural-mecanice, termice şi de mediu în vederea validării în condiţii care simulează condiţiile reale de funcţionare ale motorului.

Figura 1-Concepte acustice OGV pentru reducerea emisiilor de zgomot a viitoarelor motoare turboreactoare cu dublu flux UHBR prevazute să echipeze noile avioane civile în 2030

    Contribuţia COMOTI

    INCD Turbomotoare COMOTI, alături de ECL (Ecole Centrale de Lyon, Franţa), coordonatorul proiectului, Munich Aeroacoustics (Germania), coordonator tehnic al proiectului, şi CERFACS (Centre Européen de recherche et de formation avancée en calcul scientifique, Franta), University of Bristol, U.K., participă ca partener la implementarea, în perioada 2019-2023, a Innostat, proiect ce dispune de un buget de 2.78k€, prin definirea a două din cele cinci concepte acustice, realizarea de simulări aero-acustice in-house, dezvoltarea modelelor experimentale la scară redusă utilizând tehnologii de fabricare aditivă. Ansamblul testelor experimentale se vor efectua pe standurile de probă ale Ecole Centrale de Lyon (figura 2).

Figura 2- PHARE-2 Standul de testare aero-acustica - Ecole Centrale de Lyon, Franţa

    Totodată, paletele de stator ventilator la scară 1 :1 care integrează cele 2 soluţii acustice optime, definite ulterior procesului de selecţie, vor fi dezvoltate din materiale compozite avansate ranforsate cu fibre de carbon, utilizând tehnologia autoclavei, disponibila in cadrul Laboratorului de Cercetare Materiale Compozite pentru aviatie-C115 al I.N.C.D.Turbomotoare COMOTI. Validarea acestora la un nivel tehnologic TRL3 se va realiza conform unor criterii referitoare la: performanţele acustice (reducerea nivelului de zgomot cu minim 2.5 dB), greutate redusă, performanţe aerodinamice optime, caracteristici mecanice ridicate, rezistenţă termică şi la mediul de expunere în timpul funcţionării, toleranţe dimensionale şi criterii tehnologice legate de posibilitatea realizării transferului de tehnologie şi fabricarea paletelelor de stator ventilator (OGV) la nivel industrial.

Durata proiectului: 48 luni

Data începerii: 01.10.2019

Valoarea totala a proiectului : 2.787.850 €

Director Proiect: Dr. Ing. Raluca MAIER

e-mail : raluca.maier@comoti.ro; telefon: (+4) 021.434.01.98/423