- Prezentare Generala
- Comunicate de presa
- Prezentare proiect
- Servicii oferite
- Rezultate
- Echipamente si aplicatii software
- Informare si publicitate
- Achizitii publice
Development of Research infrastructure for EMerging Advanced composite materials dedicated to innovative STator ogv technologies for aircrafts Engine noise Reduction - REMASTER
cod MySMIS : 132263 |
Obiective proiect
Obiectivul general al proiectului de complementaritate, acronim REMASTER este de a creste capabilitatile de cercetare în domeniul arhitecturilor de materiale inteligente, cu greutate redusa si performante structurale ridicate, al proceselor de fabricatie avansate, si al investigatiilor experimentale pentru tehnologii inovative referitoare la statoarele ventilatoarelor motoarelor de tip turbofan (turboventilatoare), in vederea reducerii zgomotului produs de motoarele aeronavelor civile ale viitorului (in principal reducerea zgomotului produs de curgerea turbulenta care interactioneaza cu bordul de atac al paletelor de stator). "Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României" |
Beneficiar: Institutul National de Cercetare Dezvolatre Turbomotoare COMOTI |
Comunicate de presa Mai 2020 privind începerea proiectului "Development of Research infrastructure for EMerging Advanced composite materials dedicated to innovative STator ogv technologies for aircrafts Engine noise Reduction - REMASTER" Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare Turbomotoare COMOTI derulează, începând cu data de 28.04.2020, proiectul cu titlul "Development of Research infrastructure for EMerging Advanced composite materials dedicated to innovative STator ogv technologies for aircrafts Engine noise Reduction", cod MySMIS 132263, acronim REMASTER, în baza contractului nr. 12/1.1.3H/28.04.2020, încheiat cu Ministerul Educatiei si Cercetării în calitate de Organism Intermediar (OI), în numele şi pentru Ministerul Fondurilor Europene (MFE) în calitate de Autoritate de Management (AM) pentru Programul Operaţional Competitivitate 2014-2020 (POC), Axa prioritară 1, Acţiunea A. 1.1.3 Crearea de sinergii cu Orizont 2020. Obiectivul general al proiectului de complementaritate, acronim REMASTER este de a genera, dezvolta noi concepte/tehnologii şi de a creşte capabilităţile de cercetare în domeniul arhitecturilor de materiale inteligente, cu greutate redusă şi performanţe structurale ridicate, în domeniul proceselor de fabricaţie avansate şi al investigaţiilor experimentale, pentru paletele statoarelor ventilatoarelor în vederea reducerii nivelului de zgomot al viitoarelor motoare turboreactoare cu dublu flux, cu grad foarte mare de diluţie (UHBR) care vor echipa avioanele civile în anul 2030. "Proiect co-finanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Competitivitate 2014-2020" Beneficiar: I.N.C.D.Turbomotoare COMOTI (www.comoti.ro) 28 Aprilie 2023 privind încheierea proiectului "Development of Research infrastructure for EMerging Advanced composite materials dedicated to innovative STator ogv technologies for aircrafts Engine noise Reduction - REMASTER", cod SMIS 132263, ctr.12/1.1.3H/28.04.2020 Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare Turbomotoare COMOTI anunţă finalizarea implementării proiectului cu titlul "Development of Research infrastructure for EMerging Advanced composite materials dedicated to innovative STator ogv technologies for aircrafts Engine noise Reduction", cod MySMIS 132263, acronim REMASTER, în baza contractului nr. 12/1.1.3H/28.04.2020, încheiat cu Ministerul Educatiei si Cercetării în calitate de Organism Intermediar (OI), în numele şi pentru Ministerul Fondurilor Europene (MFE) în calitate de Autoritate de Management (AM) pentru Programul Operaţional Competitivitate 2014-2020 (POC), Axa prioritară 1, Acţiunea A. 1.1.3 Crearea de sinergii cu Orizont 2020. Perioada de implementare a proiectului: 28.04.2020-27.04.2023. Valoarea totală a proiectului este de 7.029.647,75 Lei, din care asistenţa financiară nerambursabilă este de 7.014.647,75 Lei (din care: contribuţia Uniunii Europene 5.611.718,2 Lei; bugetul de stat 1.402.929,55 Lei). Obiectivul general al proiectului a vizat cresterea capabilitaţilor de cercetare în domeniul arhitecturilor de materiale inteligente, cu greutate redusa si performanţe structurale ridicate, al proceselor de fabricaţie avansate, si al investigaţiilor experimentale in scopul dezvoltarii de noi concepte/tehnologii pasive de reducere a nivelului de zgomot produs de curgerea turbulenta care interacţionează cu bordul de atac al paletelor de stator ale ventilatoarelor motoarelor de tip turbofan, cu grad foarte mare de diluţie (UHBR) care vor echipa avioanele civile în anul 2030. "Proiect co-finanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Competitivitate 2014-2020" Market Watch Jurnalul National WEB INCD Turbomotoare COMOTI |
Rezultate Activitatea 1 (subactivitatea 1.1): Vedere generală a Ansamblului statiei de aer comprimat ECS 20/25 care deserveste Autoclava Scholz 2010 Schema de conducte si instrumentare P&ID a statiei de aer comprimat ECS 20/25 Schema de integrare a Staţiei de aer comprimat în ansamblul echipamentului care deserveşte Autoclava Scholz 2010 Calculul teoretic pentru alegerea radiatorului Staţiei de aer comprimat Activitatea 1 (subactivitatea 1.2) si respectiv Activitatea 1 (subactivitatea 1.3) Desen de instalare a componentelor proiectate, fabricate si/sau achizitionate - Ansamblu statie de aer comprimat pentru echipament Autoclava Scholz 2010 de polimerizare materiale compozite. Activitatea 1 (subactivitatea 1.4) Stadiul actual al activitatii de instalare/ montaj- Skidul statiei de comprimare) Vedere laterala si frontala Activitatea 5 (subactivitatea 5.1): Conceptul acustic bazat pe design cu structura bionica (concept seratii) pentru reducerea nivelului de zgomot produs de curgerea turbulenta care interacţioneaza cu bordul de atac al paletelor de stator al ventilatoarelor motoarelor de tip turbofan-inspirat din morfologia aripi unei bufnite. Configuraţii de palete de stator care integreaza conceptul hibrid pe paleta G4 Analiza comparativa FFT. Albastru: referinta, rosu: G4_H3, verde: GV_H2 Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare Turbomotoare COMOTI îşi consolidează poziţia de partener strategic în domeniul aeronautic la nivel European prin implementarea cu succes a proiectului "Development of Research infrastructure for EMerging Advanced composite materials dedicated to innovative STator ogv technologies for aircrafts Engine noise Reductionă, acronim REMASTER În contextul schimbărilor geopolitice din ultimii ani dar şi ca urmare a schimbării de paradigmă în abordarea problemelor climatice globale atât la nivelul factorilor de decizie politică, precum şi în cadrul mişcărilor ecologiste cu influen?ă asupra acestor factori de decizie şi a opiniei publice, Comisia Europeană a propus în 2019, un set de iniţiative politice cunoscut sub numele generic de Pactul Verde European (European Green Deal - EGD). Pactul a fost aprobat de către Consiliul European în decembrie 2019, şi adoptat de către Parlamentul European în ianuarie 2020 şi prevede reducerea, până în 2030, a gazelor cu efect de seră cu cel puţin 50 % faţă de nivelul anului 1990, şi atingerea neutralităţii climatice la nivel continental până în 2050. Pactul Verde European include şapte domenii de acţiune politică printre care şi cel de Mobilitate sustenabilă, o viziune ambiţioasă pentru sectorul transporturilor. I.N.C.D. Turbomotoare COMOTI şi-a integrat şi consolidat constant eforturile cu aceste strategii ale Comisiei Europene în domeniul aeronautic, efectele concrete ale acestui demers fiind reprezentate de contribuţia prin rezultate notabile la atingerea obiectivelor acestora, în cadrul unor proiecte de referinţă la nivel European: SILENCE®-FP5 (2001), X3-NOISE -FP6 (2008) VITAL-FP6 (2004), OPENAIR-FP7 (2009), NINHA-FP7 (2010), ESPOSA-FP7 (2011), TIDE-FP7 (2013), ANIMA-H2020 (2017). INNOSTAT-CSJU-H2020 (2019) şi REMASTER- H2020-POC (2020) sunt două proiecte de anvergură finanţate de Comisia Europeană - INNOSTAT şi din FEDR (80%) si din bugetul national (20%) - REMASTER, primul în curs de implementare în institut iar cel de-al doilea finalizat în 27.04.2023, care, prin abordarea unor direcţii emergente ale cercetării aeronautice internaţionale privind dezvoltarea de noi tehnologii pentru motoarele de aviaţie care vor echipa viitoarele avioane în 2023, susţin şi reconfirm? totodat? potenţialul I.N.C.D. Turbomotoare COMOTI de cercetare-dezvoltare în acest domeniu. Proiectul "Innovative Statoră, acronim INNOSTAT, în valoare de 2,78 milioane de euro, finanţat în octombrie 2019 în cadrul Programului CleanSky 2 Joint Undertaking (CSJU), un parteneriat public-privat între Comisia Europeană şi industria aeronautică Europeană, şi în care I.N.C.D. Turbomotoare COMOTI este partener, are ca misiune dezvoltarea demonstratoarelor de palete de stator ventilator care integrează noi tehnologii pasive de reducere a nivelului de zgomot, pentru motoarele turboventilator cu grad foarte mare de diluţie (UHBR), prevăzute să echipeze noile avioane civile în 2030, realizând astfel baza unei noi generaţii de motoare. Proiectul "Development of Research infrastructure for EMerging Advanced composite materials dedicated to innovative STator ogv technologies for aircrafts Engine noise Reductionă, acronim REMASTER, gândit complementar proiectului INNOSTAT-CSJU-H2020 (2019), ţinteşte într-un orizont mai larg contribuţia la crearea unui reper strategic al infrastructurii experimentale româneşti în domeniul materialelor avansate pentru aplicaţii aerospaţiale. Acesta a fost implementat în perioada 28.04.2020-27.04.2023, cu un buget total eligibil în valoare de 7.014.647,75 lei (finanţare nerambursabilă acordată de AMPOC - 80% contribuţia Fondului European de Dezvoltare Regională şi 20% contribuţie din bugetul naţional), prin Programul Operaţional Competitivitate 2014-2020, şi reprezintă o iniţiativă de creare a unei platforme experimentale de referinţă pe plan regional, prin extinderea, consolidarea infrastructurii şi creşterea capabilităţilor de cercetare-dezvoltare în domeniul materialelor inteligente, cu greutate redusă şi performanţe structurale ridicate, al proceselor de fabricaţie avansate, şi al investigaţiilor experimentale dedicate tehnologiilor şi inovaţiilor emergente referitoare la reducerea emisiilor de zgomot aplicate motoarelor aeronavelor civile ale viitorului. Concept pasiv de reducere a nivelului de zgomot produs de curgerea turbulenta care interacţionează cu bordul de atac al paletelor de stator ale ventilatoarelor motoarelor de tip turbofan Totodată, dezvoltarea acestui concept acustic utilizand atât tehnologii emergente de fabricaţie aditivă cât şi tehnologii convenţionale utilizate la nivel industrial, validarea numerică, validarea experimentală a performanţelor pe stand de testare aeroacustic dezvoltat în cadrul proiectului, şi în final fabricarea din materiale compozite ranforsate cu fibre de carbon a demonstratoarelor la scară reală care integrează aceste noi rezultate, etapă premergătoare transferului la nivel industrial, constituie principalele rezultate şi contribuţii la misiunea cercetărilor la nivel european în domeniul aeronautic care are ca ţintă dezvoltarea de motoare noi, cu grade de comprimare ridicate, care integrează noi tehnologii de reducere a nivelului de zgomot, cu o eficienţă energetică mai ridicată, care să răspundă standardelor globale de reducere a emisiilor fixate la orizontul anilor 2050 pentru piaţa de aeronave civile. Masurare dimensionala 3D a profilului aerodinamic Dezvoltarea infrastructurii de cercetare în domeniul materialelor inteligente, cu greutate specifică redusă şi performanţe structurale ridicate, al proceselor de fabricaţie avansate, şi al investigaţiilor experimentale dedicate tehnologiilor şi inovaţiilor pentru domeniul aeronautic, dar şi rezultatele ştiintifice obţinute în cadrul proiectului REMASTER, contribuie indubitabil la consolidarea bazei colaborărilor deja de tradiţie cu entităţi de renume în domeniul aviaţiei la nivel European (SAFRAN Aircraft Engines), deschizând totodată perspectiva diversificării portofoliului de servicii de cercetare pe care institutul îl poate oferi terţilor, ca parte în proiecte naţionale şi europene. Matrita tehnologica (configuratie inchisa) dezvoltata prin fabricatie aditiva utilizand fotopolimeri si tehnologia Digital Light Processing (DLP), imprimanta 3Dmagna Photocentric Tehnologia de fabricatie a reperului de aviatie din materiale compozite ranforsate cu fibre de carbon: Autoclava SCHOLZ INCD Turbomotoare COMOTI, ansamblu matrita si Schema detaliată a ansamblului însăcuit şi vidat pentru polimerizare Structura profil aerodinamic paleta de stator ventilator din materiale compozite ranforsate cu fibre de carbon Toate aceste eforturi au condus la creşterea vizibilităţii institutului şi a cercetării româneşti în plan European, în comunitatea ştiinţifică şi pe segmentul de piaţă în care activează, prin diversificarea, modernizarea şi extinderea infrastructurii deja existente, dar şi prin rezultatele ştiinţifice obţinute cu posibilitate de aplicare în alte domenii conexe, şi totodată, au îmbunătăţit semnificativ procesul de aliniere a cercetării şi dezvoltării româneşti la standardele europene. Din punct de vedere social, proiectul va conduce la o creştere a cunoştinţelor în domeniul materialelor compozite avansate, a proiectării, fabricaţiei, testării de structuri pentru motoare de aviaţie. Din punct de vedere al mediului, soluţiile generate de proiect (tehnologii de reducere a emisiilor de zgomot perceput pentru avioanele civile, utilizarea de materiale compozite avansate, mai uşoare, mai rezistente şi cu durabilitate sporită care implică un consum de combustibil scăzut şi implicit o reducere a emisiilor poluante), au un impact benefic direct şi contribuie la atingerea ţintelor anterior prezentate şi care vizează reducerea emisiilor şi a impactului asupra schimbărilor climatice globale. Ansamblul activitatilor proiectului au fost finalizate in proportie de 100% si cu atingerea integrala a obiectivelor definite conform Cererii de finantare atasate la ctr. 12/1.1.3H/28.04.2020. Lista rezultatelor proiectului conform Cererii de finantare atasate la ctr12/1.1.3H/28.04.2020: 1. D1.1 - Proiectarea statiei de furnizare a aerului comprimat. Livrabil D1.1-FINAL a fost remis în Anexa 5 la RP1 ctr.12/1.1.3H/28.04.2020. Dr. ing. Raluca Maier, director de proiect POC ctr.12/1.1.3H/28.04.2020, şef Departament Materiale Compozite pentru Aviaţie, I.N.C.D. Turbomotoare COMOTI "Proiect co-finanţat din Fondul European de Dezvoltare Regională prin Programul Operaţional Competitivitate 2014-2020" |
Echipamente si aplicatii Sofware Activitatea 1 (subactivitatea 1.6 si respectiv 1.7): Echipament achiziţionat: I. Sistem cameră curată - HVAC 2. Scop si utilizare in cadrul proiectului: Activitatea 1 (subactivitatea 1.6 si respectiv 1.7): Serviciu- Amenajare cameră curată 2. Domeniu de utilizare: procesare materiale în mediu controlat 3. Caracteristici tehnice generale: Cameră Curată certificată clasa de curatenie ISO 8 (cf. ISO 14644) 4. Scop si utilizare in cadrul proiectului: Activitatea 2 (subactivitatea 2.1, 2.2 si respectiv 2.3): 1. Denumire Echipament achiziţionat: II. lmprimanta 3D cu Carbon- 1 buc.- Imprimantă 3D Markforged-X7 cu seria nr.: 6396d3295ea9 2. Domeniu de utilizare: manufacturare aditiva-Printare 3D structuri/repere, cu fir continuu de element ranforsant 3. Caracteristici tehnice generale:
- Filamente de tipul fibre din polimeri sintetici - poliamide ranforsate; - Structura internă de umplere/ ranforsare reper: triunghiulară, hexagonală, dreptunghiulară. 4. Scop si utilizare in cadrul proiectului: Activitatea 3 (subactivitatea 3.1 si respectiv 3.2): Echipament achiziţionat: III.Echipament de Analiza termica si mecanica (DMA) 2. Domeniu de utilizare: caracterizarea vâscoelastică a polimerilor şi materialelor polimerice compozite, în regim dinamic Domeniu de masurare: 3. Caracteristici tehnice generale: 4. Scop si utilizare in cadrul proiectului: 1. Denumire Echipament achiziţionat: TMA 450 2. Domeniu de utilizare: analiză termo-mecanică, măsurători dimensionale în funcţie de temperatură pentru o solicitare- forţă predefinită 3. Caracteristici tehnice generale: 4. Scop si utilizare in cadrul proiectului: Echipament achiziţionat: V. Echipament de Analiza termica si mecanica (Echipament de determinare a conductivitatii termice) 1. Denumire Echipament achiziţionat: DISCOVERY XENON FLASH DXF 2. Domeniu de utilizare: determinarea conductivitate termică, difuzivitate termică, căldură specifică 3. Caracteristici tehnice generale: 4. Scop si utilizare in cadrul proiectului: Activitatea 4: Extinderea infrastructurii existente pentru prelucrari mecanice si masurare 3D Filme: Operatiuni taiere cu Masină de taiere cu jet de apă 2. Domeniu de utilizare: tăierea unei game largi de materiale metalice şi nemetalice, în principal: materiale plastice, polimeri termorigizi, materiale compozite ranforsate dure, oţel, aluminiu, cupru, bronz, titan, precum şi alte materiale: sticlă, materiale ceramice. Activitatea 4: Extinderea infrastructurii existente pentru prelucrari mecanice si masurare 3D 1. Denumire Echipament achiziţionat: Masă de taiere automată de preimpregnate |
Informare si publicitate COMOTI îşi consolideaza poziţia de partener european strategic în domeniul aeronautic REMASTER, proiectul dezvoltării unei infrastructuri româneşti în domeniul materialelor inteligente pentru aplicaţii aerospaţiale. În scopul diseminării informaţiilor legate de evoluţia proiectului, într-un mod cât mai transparent, simplu şi mai accesibil, a fost realizat Website proiectului care poate fi accesat la adresa: https://lab115compozite.wixsite.com/remasterAccesarea platformei https://www.wix.com/ a făcut realizarea site-ului web facilă, aceasta oferind toate uneltele necesare pentru crearea şi personalizarea unui website, atât prin elemente de tip "drag&drop", cât şi prin accesarea limbajului de programare HTML & Javascript. Alegerea de a utiliza această platformă a venit în urma nevoii de a putea avea acces continuu la editorul platformei pentru a putea fi controlat constant conţinutul acestuia de către membrii echipei proiectului astfel încât informaţiile despre evoluţia cercetării şi a rezultatelor să fie actualizate în timp real. Conţinutul Website-ului a urmărit instrucţiunile redate în documentul "MANUAL DE IDENTITATE VIZUALĂ PENTRU INSTRUMENTELE STRUCTURALE 2014-2020 ÎN ROMÂNIA" şi cuprinde: Cinci pagini uşor navigabile cu un aspect îngrijit şi minimalist accesibile din zona antetului (vezi Fig. 1). Acestea pot fi accesate prin comanda "click-stanga" pe categoria dorită, după cum urmează: Articol privind finalizarea proiectului Development of Research infrastructure for EMerging Advanced composite materials dedicated to innovative STator ogv technologies for aircrafts Engine noise Reduction � REMASTER ctr.12/1.1.3H/2020 sau prin descarcarea fisierului pdf, Revista MarketWatch Nr. 254 Mai 2023 in format rasfoibil (articolul se regaseste la pagina22-23): |