HeliAc este un proiect naţional cu finanţare de la bugetul de stat, PN III, Programul 2 - Creşterea competitivităţii economiei româneşti prin cercetare, dezvoltare şi inovare.

Tip proiect:Transfer de cunoaştere la agentul economic "Bridge Grant"


Cod Proiect:
PN-III-P2-2.1-BG-2016-0211

Număr contract:
97BG / 2016

Titlu Proiect:
Optimizarea structurilor fonoabsorbante pentru îmbunătăţirea confortului acustic din cabina pasagerilor elicopterelor

Acronim:
HeliAC

Domeniu:
4.3 - Materiale avansate

Autoritatea Contractanta:
UEFISCDI (Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării)

Durata Proiect:
24 luni (01/10/2016 - 01/10/2018)

Consorţiu:
CO: UNIVERSITATEA POLITEHNICA DIN BUCUREşTI, CCAS Centrul de Cercetări pentru Aeronautică şi Spaţiu
P1: INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE TURBOMOTOARE - COMOTI, Centru de Cercetări şi Experimentări din Domeniul Acusticii şi Vibraţiilor
P2: IAR S.A.

Buget Proiect:
Buget total: 460.000 lei
Buget UPB: 138.000 lei
Buget COMOTI: 322.000 lei
Buget IAR: 0 lei

Director Proiect (CO):
S.L. Dr.ing. Grigore CICAN

Responsabil Proiect (P1):
Ing. Georgel VIZITIU

Responsabil Proiect (P2):
Ing. Anchievici Ungureanu



Rezumat

Pentru a se mentine pe piata producatoare de elicoptere, IAR Brasov SA trebuie sa isi dezvolte o productie industriala folosind tehnologii moderne bazate pe strategia europeana TGE si sa vina pe piata cu produse competitive in economia europeana. Pentru imbunatatirea confortului acustic in timpul zborului, atat pentru echipaj, dar mai ales pentru personalul transportat in variantele Executiv si VIP, IAR SA cauta solutii de reducere a zgomotului in cabina pasagerilor fara schimbari structurale sau ale sistemului de propulsie. Obiectivul principal al proiectului este sprijinirea IAR Brasov in dezvoltarea unor elicoptere care sa ii permita din prisma confortului acustic, prin interconectarea expertizei existente in universitati si centre de cercetari, accesarea pietei europene cu produse bazate pe concepte noi pentru materiale avansate si care raspund cerintelor clientilor. Astfel se are in vedere identificarea unei noi structuri fonoabsorbante, cu poten?ial economic ridicat nu numai pentru industria producatoare de elicotere ci si pentru orice alta industrie (industria auto, etc). Structurile nou dezvoltate vor fi proiectate pentru obtinerea unui nivel de zgomot in interiorul cabinei elicopterului mult mai scazut decat in prezent, estimandu-se o reducere cu 5dB. Astfel, proiectul este structurat in 4 etape clare de dezvoltare: caraterizarea solutiilor existente, cautarea de materiale avansate care sa corespunda cerintelor, testarea si identificarea celei mai bune solutii si ultima etapa: validarea pe elicopter. Dintre obiectivele secundare ale proiectului, pot fi mentionate pe scurt urmatoarele: caracterizarea acustica a cabinei elicopterelor din productia IAR Brasov SA; transferul de cunostinte din domeniul acusticii in piata prin derularea de activitati specifice cercetarii industriale; consolidarea pregatirii practice a studentilor din cadrul Facultatii de Aeronave, UPB prin efectuarea unor stagii de pregatire practica la IAR Brasov si INCDT COMOTI.

Obiective

Obiectivul principal al proiectului este sprijinirea IAR Brasov in dezvoltarea unei productii industriale folosind tehnologii moderne care sa ii permita prin interconectarea expertizei existente in universitati si centre de cercetari, accesarea pietei europene cu produse bazate pe concepte noi pentru materiale avansate si care raspund cerintelor clientilor. Astfel se are in vedere identificarea unei noi structuri fonoabsorbante, cu poten?ial economic ridicat nu numai pentru industria producatoare de elicotere ci si pentru orice alta industrie ce se confrunta cu nivele ridicate de zgomot, spre exemplu indrustria auto.
Structurile nou dezvoltate vor fi proiectate pentru obtinerea unui nivel de zgomot in interiorul cabinei elicopterului mult mai scazut decat in prezent, estimandu-se o reducere cu 5dB fata de insonorizarea existenta. Avand in vedere ca nivelul de zgomot masurat cu insonorizarea existenta nu este cunoscut, informatie esentiala in dezvolatrea unei solutii noi datorita importantei distributiei de frecvente in spectru de zgomot, aceasta valoare poate suferi modificari pe parcursul proiectului.
Dintre obiectivele secundare se pot mentiona:
- caracterizarea acustica prin masurare, a cabinei elicopterelor din productia IAR Brasov SA;
- transferul de cunostinte din domeniul acusticii si vibratiilor in piata prin derularea de activitati specifice cercetari industriale: studii, elaborare de solutii noi, simulari acustice, teste, elaborari documentatii, demostrari de functionalitate, etc;
- consolidarea pregatirii practice a studentilor din cadrul Facultatii de Aeronave, UPB prin efectuarea unor stagii de pregatire practica la IAR Brasov si INCDT COMOTI;
- intensificarea cooperarii dintre agentii economici (IAR Brasov SA) si universitati sau centre de cercetare (Facultatea de Aeronave, UPB si INCDT COMOTI) prin derularea in comun a unui proiect de cercetare ce vizeaza cresterea performantei si competitivitatii agentului economic;

Etape

Etapa I - Evaluarea produsului agentului economic

Etapa II - Caracteristicile acustice ale elicopterului si noi solutii de reducere a zgomotului in cabina pasagerilor

Etapa III - Validare pe elicopter



Rezultate

Rezulate estimate

Impactul estimat ca urmare al derularii proiectului se poate imparti in doua categorii bine definite si urmarite inca din faza de propunere a acestuia.
Impactul economic-social al proiectului poate fi transpus prin:
♦ Cresterea valorii adaugate a produsului finit - Rezultatele lucrarilor din prezentul proiect vor permite proiectarea unor amenajari interioarare care sa asigure cresterea gradului de satisfactie a clientilor IAR prin gradul sporit de confort acustic oferit;
♦ Cresterea competitivitatii produselor romanesti pe piata - IAR va putea sa ofere pe piata amenajari cu izolatie fonica competitiva cu a altor producatori. Documentarea stiintifica a performantelor va oferi un avantaj competitiv care va permite extinderea portofoliului de comenzi;
♦ Crearea de noi locuri de munca - Cresterea portofoliului de comenzi pentru sistemele de insonorizare va avea un impact pozitiv asupra industriei orizontale prin crearea de noi locuri de munca avind in vedere ca fabricatia astfelor de elemente este de regula subcontractata la firme mici din vecinatate de insonorizare;
♦ Atragerea tinerilor cercetatori, studenti in mediul tehnic - Derularea proiectului va constitui cadrul necesar pentru desfasurarea unor perioade de practica directa in productie din partea studentilor si masteranzilor facultatii de Aeronave de la Universitatea Politehnica Bucuresti la Societatea IAR SA BRASOV si va mari semnificativ sansele ca o parte dintre acestia sa devina ulterior angajatii sai.
iar impact tehnic prin:
♦ Dezvoltarea capitalului de cercetare a universitatilor si institutelor de cercetare si valorificarea rezultatelor cercetarii in economia Romaniei;
♦ Rezultatele cercetarii vor conduce la cresterea gradului stiintific si tehnologic si diminuarea discrepantei intre mediul de cercetare romanesc si cel european;
♦ Rezultatele proiectului vor conduce la cresterea indicatorilor de performanta ale cadrelor universitare si apropierea cercetarii de realitatile industriale precum si aplicarea noilor cunostinte in procesul de predare;
♦ Imbunatatirea bazelor didactice a laboratoarelor universitare prin transferul cunostintelor si produselor dobandite pe perioada proiectului.


Rezultate Etapa 1

Raport de cercetare, Plan de masuri


Rezultate Etapa 2

Solutii noi de atenuare acustica identificate; Rezultate teste la scara mare si designul final pentru structura de absorbtie adoptata in final


Rezultate Etapa 3

Solutia finala implementata si validata - demonstrator si raport cercetare