Prezentare Rezultate

Rezultate proiect

Proiectul "Integrarea noilor cunoştinţe si tehnologii din domeniul materialelor performante si a producţiei de noua generaţie pentru realizarea rotorilor centrifugali din componenta turbomasinilor-acronim MATEHROT" şi-a propus realizarea unui material nou destinat realizării rotorilor centrifugali din componenţa turbomaşinilor.

Materialul din care se execută rotorii centrifugali trebuie să îndeplinească o serie de caracteristici: rezistenţa mecanică ridicată ( s r ), limita de curgere mare ( t 02 ) cât mai aproape rezistenta mecanică (rotorul nu trebuie sa se deformeze deoarece se reduc jocurile şi se produc gripaje care duc la distrugerea intregii turbomaşini) alungirea (A%) şi rezilienţa (KCU) ridicate. Totodată materialul trebuie să posede caracteristici bune la coroziune şi uzură. La această dată, pe piaţa internaţională a rotorilor se utilizează (pentru piesele puternic solicitate – cum sunt cele care fac obiectul proiectului) un material cu denumirea 17-4 PH, un inoxidabil de precipitare cu cupru. Acest aliaj este foarte greu de realizat, nu este folosit in Romania decat de CMT si extrem de rar de M Ap. N, toti producatorii (care in ultima perioada s-au redus la C.O.S.Targoviste) nu vor sa elaboreze acest aliaj deoarece infesteaza captuseala cuptorului cu cupru si nu mai pot elabora alte aliaje. Din punct de vedere tehnologic acest aliaj este foarte dificil de utilizat, este susceptibil de microfisuri, are un tratament termic dificil, etc.

In aceste conditiii CMT a fost obligat sa gandeasca o alternativa viabila, deoarece pretul rotorilor achizitionati din import il elimina de pe piata masinilor rotative.

Impreuna cu UPB, UPG, MV-C au fost studiate multiple posibilitati ajungandu-se la un tip de aliaj care poate fi promovat cu succes pe piata materialelor pentru rotori.

Este vorba de un otel mediu aliat, avand in compozitie Cr, Mo, Mn, Ni, Si, V, inexistent in standardele romanesti si nici in ale U.E. Proprietăţile lui mecanice sunt perfect comparabile cu ale aliajului 17-4 PH, celelate teste efectuate pana la aceasta data, privind coroziunea si rezistenta la uzura se apropie mult de cele ale lui 17-4PH.

Acest material a fost promovat de CMT intr-un important proiect international METHOD, in cadrul caruia au fost proiectati si executati din acest material patru rotori centrifugali care, dupa ce au fost testati si verificati in Romania, s-au trimis unui alt partener important al contractului, NUOVO PIGNONE –Italia unde au fost testati si pe standurile de probe, rezultatele obtinute au fost foarte bune fapt ce ne-a incurajat.

Rotorii centrifugali de turaţii ridicate s-au realizat dupa un concept nou de calcul şi proiectare corelat cu soluţii originale de control şi prelucrare in vederea îmbunătăţirii performanţelor şi caracteristicilor acestora.

Rotorii, un set complet de cinci rotori centrifugali, s-au realizat prin turnare de precizie aplicând o tehnologie specială proprie avand drept scop atingerea nivelului calitativ, deosebit de ridicat, cerut de aceste piese.

Suprafeţele gazodinamice ale rotorilor (aerofoliile paletelor şi zona cu care vin în contact a butucului) au suferit un proces de acoperire de suprafaţă tip HVOF, cu materiale speciale în vederea îmbunătăţirii rezistenţei la uzură şi coroziune.