Rezultate proiect
Proiectul si-a propus si a realizat un material nou (conceput de specialistii romani) rezistent la temperaturi inalte, uzura si coroziune, integrat cu tehnologii originale, destinat acoperirii de suprafata a componentelor elastice din turbomotoare. Obiectivele propuse au fost indeplinite, prototipul a fost realizat (echiparea unui turbomotor R13 – F 300 (95) cu componente a căror suprafaţa a fost acoperita cu materialul nou creat, folosindu-se tehnologiile originale realizate in cadrul proiectului. El a fost testat de o comisie compusa din reprezentanti ai tuturor partenerilor in proiect avand la conducere beneficiarii rezultatelor SC AEROSTAR Bacau. Testele, incercarile si verificarile efectuate (foarte complexe, cuprinzand regimuri de zbor superioare celor intalnite in realitate) au prezentat rezultate foarte bune, apreciate in mod deosebit de beneficiari, succesul proiectului fiind cert.
Utilizarea acoperirilor de suprafata, in cazul proiectului a emailurilor termorezistente isi au logica in proprietatea acestora de a forma pe suprafetele metalice straturi dure, refractare si impermeabile fata de substantele din gazele de ardere cu proprietati mecanice bune (rezistenta la soc, rupere, elasticitate, etc.) la temperaturi ridicate si rezistenta la soc termic, cuplate in cazul proiectului cu rezistenta la uzura, abraziune si coroziune. Prin emailarea termorezistenta, piesele sau componentele de turbomotoare isi mareasc durata de viata, ca ordin de marime dublandu-se. Proprietatile esentiale urmarite sunt refractaritate, rezistenta la temperaturi ridicate, compatibiliatea cu materialul de baza (aderenta, coeficienti de dilatare liniari) rezistenta la soc termic, cuplate cu rezistenta la coroziune si uzura. Trebuie mentionat aici faptul ca cercetarile se adreseaza componentelor elastice ale turbomotoarelor deci unor regiuni de exploatare deosebit de complexe. Problemele propuse spre rezolvare au fost deosebit de complexe, o analiza atenta evidentiind caracterul multidisciplinar al activitatilor de cercetare, din domeniul fizicii, al chimiei, al matematicii, mecanicii, al metalurgiei si nu in ultimul rand al aeronauticii. Complexitatea cu totul deosebita, caracterul special ce inclina spre cercetare fundamentala in diverse domenii, corelarea acestora pentru obtinerea unui sistem integrat, performant, cu aplicabilitate practica imediata, prezinta un caracter de cercetare la frontiera cunoasterii stiintifice si tehnice. Elaborarea unui material nou, performant, a unor tehnologii speciale, totul finalizat cu realizarea unui strat de email cu proprietati speciale care sa permita utilizarea lui pe componente elastice ale turbomotoarelor reprezinta o noutate absoluta pentru tara noastra dar si pentru firme cu renume din industria aeronautica. Proiectul a fost generat de cerintele industriei aeronautice, reprezentate in acest caz de AEROSTAR Bacau, participant activ la lucrarile derulate. Cercetarile s-au desfasurat plecand de la parametrii de functionare si caracteristici tehnice corelate cu cele mai defavorabile situatii ce pot apare la utilizarea turbomotoarelor, beneficiarii monitorizand permanent rezutatele obtinute (in multe cazuri participand activ la obtinerea lor). Perfomantele obtinute in testarea rezultatelor cercetării sunt remarcabile, testele si incercarile efectuate fiind edificatoare si recunoscute de toti factorii interesati. Acest fapt a generat un raspuns ferm din partea principalului beneficiar, AEROSTAR Bacau, care a demarat si catre care s-au realizat activitatile de transfer tehnologic si implementarea rezultatelor obtinute. In faza finala (cand rezultatele sunt certe), beneficiarul a putut realiza, impreuna cu cercetatorii direct implicati, analize tehnico-economice amanuntite care au aratat clar competitivitatea internationala a solutiilor propuse (a fost deja aplicat pentru aviaţia militara a Egiptului, la o baza din Cairo), a rezultatelor obtinute, acest lucru stand la baza deciziei de asigurare a bazei materiale necesara transferului tehnologic. Principalul beneficiar al rezultatelor proiectului, AEROSTAR Bacau, are o vasta piata nationala si internationala de desfacere a produselor sale, rezultatele proiectului se vor integra perfect in aceasta piata ele fiind generate de nevoile ei, atribuind produselor romanesti caracteristici deosebite, fapt ce le va creste in mod cert competitivitatea. Trebuie sa mentionam aici faptul ca aplicarea cercetarilor efectuate (deja demarata) a sporit gradul de incredere al beneficiarilor externi in produsele industriei aeronautice romanesti, fapt ce a condus nu numai la cresterea solicitarilor dar si la antrenarea producatorilor si cercetatorilor romani din domeniul turbomotoarelor in rezolvarea altator probleme (exemplu: distrugerea prematura a paletelor de compresor ce functioneaza in zone climatice speciale). Impactul tehnico – economic al rezultatelor obtinute este cert, analizele efectuate pana la aceasta data aratand clar ca el se concretizeaza in: - cresterea duratei de exploatare a produselor (aproximativ de doua ori)
Consideram foarte important de mentionat aici cresterea cerintei de produse romanesti atat pe piata nationala cat mai ales pe cea internationala, lucru ce incepe sa se concretizeze dupa promovarea rezultatelor proiectului. Evenimente proiect Proiectul a fost prezent prin comunicari stiintifice ce au inregistrat un real interes la Conferintele CeEx. Rezultatele proiectului au fost promovate deja, in primul rand prin lucrari : “Increasing gas turbine resource by combining film cooling and ceramic coating -2”, international Conference on thermal and Enviromental Engineering- 2007-Galati; “Posibilitati de crestere a resursei turbomotoarelor in ciclu cogenerativ prin racire peliculara si acoperiri termorezistente”, Stiinta moderna si energia Editia XXIII,Universitatea Tehnica Cluj-Napoca, ISBN 973-656-440 –1, pag.117. Nu este de neglijat promovarea efectuata de AEROSTAR Bacau, la nivel international, in randul beneficiarilor sai fapt ce a stabilizat increderea in produsele romanesti si in capacitatea de cercetare stiintifica a tarii noastre, de a rezolva probleme de o importanta deosebita a industriei aeronautice. |