Prezentare Detaliata

Rezumatul proiectului

Proiectul se adreseaza direct Domeniului 3: Mediu, Tematica de cercetare 3.1.1 -"Tehnologii cu grad scăzut de poluare, în mod special în transporturi şi producerea energiei" avand aplicabilitate in transporturi, in general si in transportul feroviar, in special.
Propunerea de proiect se bazeaza pe o cerinta practica economica de interes major a partenerului 2, aceea de dezvoltare a unei tehnologii nepoluante validate la scara reala de crestere a duratei de exploatare a osiilor motoare a trenurilor de metrou. Proiectul este relevant in raport cu specificul si scopul competitiei raspunzand direct si aplicat cerintei de crestere a competitivitatii activitatii de cercetare-dezvoltare prin dezvoltarea de solutii concretizate prin tehnologii inovative realizate in parteneriat intre organizatii de cercetare si intreprinderi.
Consortiul care propune acest proiect include un institut national de cercetare (CO-COMOTI), care va extinde expertiza sa in domeniul turbomotoarelor aero si in sisteme materiale-acoperiri de suprafata catre domeniul feroviar, o intreprindere mica, specializata in procese de acoperiri de suprafata neconventionale (P1-Plasma Jet) si un jucator important pe piata mondiala in domeniul feroviar prin compania reprezentanta din Romania, SC ALSTOM Transport SA (P2-ALSTOM).
Proiectul propune o solutie inovativa ecologica pentru reconstituirea suprafetelor de contact cu rotile a osiilor motoare tubulare care echipeaza trenurile de metrou BM2 (Bombardier), constand in aplicarea unei acoperiri neconventionale, de protectie si reconstructie, in vederea extinderii consistente a duratei de viata a osiilor motoare, ceresterii disponibilitatii osiilor, a sigurantei in exploatare si reducerea costurilor pe intreg ciclul de viata al acestora.
Procesele de acoperire ce vor fi experimentate in prezentul proiect sunt destinate inlocuirii proceselor chimice si electrochimice de acoperire, nocive pentru mediul inconjurator. Experimentarile din cadrul proiectului se vor alatura efortului international de calificare a procedeului de pulverizare termica pentru inlocuirea mai ales a cromarii dure in fabricatia si mentenanta diferitelor componente pentru aplicatii industriale.
Pentru stabilirea solutiei optime, experimentarile din cadrul proiectului se vor concentra asupra mai multor tipuri de procedee termice de pulverizare (HVOF, pulverizare in plasma, cu arc, etc.). Cercetarile vor fi efectuate la nivel de laborator in vederea stabilirii parametrilor de proces (pregatirea suprafetelor, cantitate si raport gaze tehnologice, viteza de alimentare, unghiul de incidenta, etc.) si a compozitiei chimice optime a stratului de acoperire. Probele suport-acoperire vor fi testate complex prin analize microstructurale prin microscopie electronica de baleiaj, asociata cu microanaliza de raze X dispersiva in energie (SEM+EDS), si prin incercari mecanice relevante.
In etapa finala a proiectului, noua tehnologie va fi aplicata pentru realizarea unui model experimental de osie motoare tubulara care va fi testata in conditii reale in conformitate cu procedurile standard de exploatare.

Obiective generale

Dezvoltarea, testarea si implementarea unei tehnologii de acoperiri de protectie si de reconstructie, printr-un procedeu neconventional, in scopul extinderii duratei de viata a osiilor motoare ale trenurilor de metrou.

Echipa de cercetare

Coordonator - INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE DEZVOLTARE TURBOMOTOARE COMOTI BUCURESTI

Director proiect Dr.Ing. Gheorghe MATACHE
Dr. Ing. Cristian PUSCASU
Ing. Mihaela GRIGORESCU
Ing. Alexandru PARASCHIV
Dr.ing. Valeriu VILAG
Ing. Victoria TELEABA
Ec. Oana LAZARICA
Ec. Andreea DEUTSCHLANDER
Ing. Daniel DATCU
Ing. Mariana STEFANESCU
Ing. Ghita AXENE
Ing. Mihail SIMA
Ing. Raluca CONDRUZ
Teh.pr. Marilena ANTONESCU
Teh.pr. Daut ANTONESCU

Partener 1 - PLASMA JET S.R.L.

Responsabil proiect P1 ing. Ion TRUSCA
Ing. Dacia TRUSCA
Oana TRUSCA
Vlad ION
Marian SIMION

Partener 2 - ALSTOM TRANSPORT SA

Responsabil proiect P2 ing. Daniel CRISTACHE
Ing. Camelia GHEORGHE
Ing. Ovidiu VASILE

Etape proiect

Etapa 1 (an 2014): Studii si analize privind conditiile tehnice de prelungire a duratei de exploatare a osiilor motoare si a rotilor trenurilor de metrou rezultate din cerintele specifice de exploatare .

Etapa 2 (an 2015): Experimentarea si testarea solutiei propuse pentru cresterea duratei de exploatare a osiilor motoare.

Etapa 3 (an 2016): Validarea solutiei tehnice si elaborarea documentatiei tehnice model experimental

Etapa 4 (an 2017): Realizarea si experimentarea la scara reala a modelului experimental cu acoperiri de suprafata