Titlu Proiect: | Optimizarea aerodinamica a nacelei motoarelor turbopropulsoare in vederea cresterii sigurantei zborului si a reducerii nivelului de poluare |
|||
Acronim: | OPATAN | |||
Autoritatea Contractanta: | CENTRUL NATIONAL DE MANAGEMENT PROGRAME – CNMP Programul 4 Parteneriate in domeniile prioritare |
|||
Durata Proiect: | 31 luni | |||
Buget Proiect: | Finantare | Cofinantare | ||
Director Proiect: | Prof. Dr. Ing. Sterian DANAILA sterian.danaila@gmail.com |
|||
Responsabil Proiect: | Ing. Gheorghe MOCA gheorghe.moca@comoti.ro |
Rezumatul proiectului Scopul proiectului este obtinerea unor produse de inalta performanta in ceea ce priveste optimizarea aerodinamica prin reducerea coeficientului global de rezistenta aerodinamica al nacelei. Cresterea performantelor motorului turbopropulsor instalat in nacela presupune reducerea consumului specific de combustibil si implicit reducerea emisiei de noxe si cresterea tractiunii grupului turbopropulsor prin reducerea pierderilor in sistemul de admisie a aerului in motor si de evacuare a gazelor, reducerea greutatii. Rezultatele cercetarilor experimentale se vor concretiza in studii de interes national, publicare de articole in reviste, brevete de inventie nationale si internationale Siguranta in functionarea sistemului inertial de degivrare, reducerea vibratiilor si a zgomotului produse produse de grupul turbopropulsor instalat in nacela sunt deasemenea obiective importante ale proiectului, rezultatele constituind primul pas spre realizarea unor produse de inalta tehnicitate transferabile industriei de profil. |
Obiective generale 1. Reducerea poluarii chimice, respectuv reducerea consumului de combustibil al motorului turbopropulsor instalat in nacela prin : - reducerea greutatii si a rezistentei aerodinamice a nacelei ; - scaderea pierderilor pe traseul gazodinamic ( intrare aer/evacuare gaze ) al motorului turbopropulsor si al sistemului de racire al uleiului. 2. Siguranta in functionarea grupului turbopropulsor instalat in nacela prin : - realizarea unui sistem de degivrare fiabil ; - realizarea unui sistem performant pentru racirea motorului si ventilatia nacelei si pentru reducerea la minim al riscului de incendiu. 3. Reducerea poluarii fonice prin insonorizarea capotajelor nacelei si utilizarea materialelor compozite. 2. Dimensionarea si optimizarea formei prizelor de aer NACA pentru racirea si ventilarea capotajului anterior / superior, pentru racirea starter-generatorului si pentru aerul de racire al schimbatorului de caldura ulei-aer. Evaluarea debitelor de aer prin aceste prize. 3. Optimizarea sistemului de admisie al aerului in motor prin evaluarea pierderilor pentru diferite variante geometrice ale difuzorului de intrare, si ale buzei de intrare care asigura degivrarea nacelei (cu evaluarea influentei abaterilor geometrice de fabricatie). 4. Optimizarea constructiva si aerodinamica a separatorului inertial de particule si gheata prin evaluarea ariei critice, a pierderilor de presiune si a debitului de by-pass, minimizarea riscului de incendiu. 5. Optimizarea formei canalizatiei de aer a radiatorului de ulei ; evaluarea necesitatii utilizarii unei prize NACA in fata acestei canalizatii pentru asigurarea debitului de aer de racire necesar 6. Optimizarea ajutajelor de evacuare gaze ale motorului turbopropusor prin scaderea rezistentei aerodinamice exterioare si reducerea piederilor la evacuarea gazelor si utilizarea unui ecran suplimentar din material compozit, montat pe nacela si care imbraca in exterior zona de iesire a ajutajelor din nacela. 7. Izolarea fonica a panourilor laterale cu demontare rapida si a altor capotaje in vederea reducerii poluarii fonice. 8. Utilizarea materialelor compozite pentru realizarea capotajelor nacelei. |
Componenta consortiului CO - www.comoti.ro - INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE DEZVOLTARE TURBOMOTOARE COMOTI BUCURESTI P2 - www.incas.ro - INCAS Responsabil Proeict P4: Dr. Ing. Alexandru DUMITRACHE Tel.: 021.318.24.33 Fax: 021.318.24.39 E-mail: alex_dumitrache@yahoo.com |
Etapele proiectului Etapa 1 Etapa 2 Etapa 3 Etapa 4 |