COMPLEX DE EXPERIMENTARE TURBOMOTOARE

Descriere

O cercetare de înaltă calitate presupune standuri moderne de experimentare, echipate corespunzător. În vederea alinierii cercetării româneşti la standardele europene, în domeniile prioritare aerospaţial, enegie şi mediu, Institutul National de Cercetare - Dezvoltare Turbomotoare COMOTI urmăreşte creşterea capabilităţilor de cercetare, cât şi a competitivităţii.

Complexul de Experimentare Turbomotoare (CexT), utilizat în cercetările de înalt nivel ştiinţific privind testarea motoarelor de aviaţie de ultimă generaţie şi a motoarelor de aviaţie şi industriale ale viitorului, este format din următoarele construcţii majore:

  • Celulă de experimentare testare motoare turboreactoare în gama 0 – 10.000 daN, construcţie metalică reamplasată;
  • Celulă de experimentare grupuri de putere în gama 0 – 5,2 MW, clădire nouă din beton armat, în construcţie (TV2, TA-2, TURMO, TV3);

  • Celulă de experimentare turbopropulsoare echipate cu elice de puteri 500-4000 kW, diametrul incintei de experimentare este de 8000 mm;
  • Clădire multifuncţională (cameră de comandă, cameră combustibili lichizi, birouri, cameră pregătire motor pentru experimentări, atelier metrologic, magazii, grup sanitar şi vestiare) cu instalaţie electrică de forţă şi iluminat general şi de siguranţă, instalaţie de apă şi canalizare, instalaţie de căldură şi climatizare.

Cameră comandă turbomotoare cu combustibil lichid Cameră comandă turbomotoare cu combustibili gazoşi Cameră comandă pentru microturbomotoare

Activitatea complexului de experimentare turbomotoare este de diagnosticare, monitorizare sau certificare, prin testare pe stand, în vederea efectuării de cercetări termo-gazodinamice, experimentării de soluţii noi constructive, atestării calităţii turbomotoarelor. Această activitate se concretizează în lucrări complexe pentru:

  • generatoare de gaze - provenite prin transformare din turbomotoare de aviaţie: generator de gaze AI20 GM, care a echipat un grup turbocompresor de gaze naturale din STC ONEŞTI, DISTRIGAZ;

AI 20 GM AI20 TL36

  • grupuri de putere cu turbină liberă – provenite din turbopropulsoare de aviaţie, din care s-a separat turbina liberă: grup de putere TL 36, care echipează grupuri turbocompresoare de gaze naturale din STC Vinţu de Jos şi Siliştea, DISTRIGAZ;
  • grupuri de putere turbocompresoare – formate din grupuri de putere cu turbină liberă care acţionează unul sau două compresoare: grup de putere TG 45, care echipează grupuri turbocompresoare de gaze naturale din STC Băţanii Mari, DISTRIGAZ şi grup comprimare gaze naturale GTC 1000, instalat în STC Ţicleni, OMV PETROM;

GT 1000

  • grupuri cogenerative – formate din turbomotoare de aviaţie, transformate pentru a funcţiona cu gaz natural, care antrenează prin intermediul unui reductor, un generator electric, gazele provenite în urma arderii fiind trecute printr-un cazan recuperator pentru producerea de energie termică sub formă de apă caldă sau abur tehnologic: grup cogenerativ GTE 2000, instalat la TERMICA Botoşani

Dotare tehnică

Pentru desfaşurarea activităţii, CExT are o dotare tehnică deosebită, comparabilă cu instalaţiile similare ale instituţiilor de renume din domeniu, concretizată în instalaţii tehnologice specifice, adaptate pentru o gamă largă de tipuri de turbomotoare:

  • instalaţii de ungere şi răcire, de prealimentare cu gaz natural şi combustibil lichid, de disipare a sarcinii (frâne: hidraulice, gazodinamice, termogazodinamice şi electrice), de aer instrumental, de demaraj electric şi pneumetic, de dozare combustibil, cuplaje specifice, instalaţii electrice de forţă, amortizoare de zgomot, separatoare ulei/aer, filtru vas separator; instalaţie de comprimare gaz natural cu sistem de comandă integrat; componente reductor TV3; carcasă compresor şi capac multiplicator;

Frână termogazodinamică Frână aerotermodinamică Dinamometru hidraulic Panou PLC Panou compensatoare linii de masurare micromotoare Sistem achiziţie

  • console de comandă şi control de ultimă generaţie, cu sisteme de instrumentare a parametrilor pentru culegere de date, avertizare şi protecţie, sisteme de detecţie gaze; automat programabil, PLC (Programmable Logic Controller), cu 80 de intrări analogice, 8 ieşiri analogice, 64 de intrări numerice, 64 de ieşiri numerice, care are ca rezultat îmbunătăţirea modului de achiziţie a datelor (acurateţe, viteză de achiziţie);

Unitate centrală de control pentru turbomotoare

 

  • sistem de achiziţie de date modern, format dintr-un echipament de procesare a informaţiilor şi un echipament de măsurare a presiunii; aceste sisteme, de tip modular, conţin toate elementele necesare achiziţiei şi procesării tuturor tipurilor de semnale; frecvenţa de eşantionare a sistemului electronic este de maxim 500 kHz, ceea ce reprezintă vârful actual în domeniul experimentării pentru regimuri tranzitorii.

Sistem achiziţie date cu rată de eşantionare ridicată

Aparatura din dotare este achiziţionată de la firmele cu tradiţie în domeniul aviatic şi sunt agreate de mai toţi producătorii de turbomotoare din lume. Echipamentele din dotarea CExT au necesitat verificări, revizii si reparaţii, retehnologizare, noi adaptări, modernizare, pentru obţinerea de performanţe superioare, în conformitate cu noile cerinţe. Datorită evoluţiei şi înnoirii tehnologiilor de testare/atestare/certificare, s-a implementat utilizarea de sisteme de achiziţie de date, prelucrarea informatizată a datelor şi a unor traductori de performanţă, pentru rezultate de acurateţe ridicată. Utilizând metode de verificare - precum software pentru determinarea vibraţiilor, analiza spectrală şi alte prelucrări- se pot rezolva o serie de probleme, precum compensarea dezechilibrelor masice, estimarea duratei de viaţă şi a fiabilităţii, gradul de uzură, care concură la alcătuirea programului de revizii şi reparaţii.

O problemă de actualitate, de importanţă majoră o constituie cea a mediului, a protecţiei acestuia. Ca şi alte organisme ce desfasoară activităţi economice, industriale, în mod explicit şi complexul de experimentare turbomotoare va implementa politica de protecţie a mediului prin dotarea şi amplasarea unor echipamente noi, eficiente, care să reducă gradul de poluare sonoră cât şi chimică a ambientului. Echipamente ca: amortizoare de zgomot şi separatoare ulei/aer (eficienţa recuperării uleiului din vaporii rezultaţi în timpul funcţionării este de 95%), vor fi amplasate în zonele corespunzatoare de efectuare a experimentărilor, dar şi în cadrul produselor la beneficiari.

Beneficiari

Prin facilităţile pe care le prezintă, CExT a fost şi va putea fi utilizat de diverse entităţi interesate să efectueze activităţi de cercetare-dezvoltare-inovare-producţie. El este accesibil pentru desfăşurarea de cercetări, încercări, experimentări şi activităţi didactice de laborator în domeniile turboreactoarelor, turbopropulsoarelor, turbomotoarelor cu putere la ax şi microturbomotoarelor pentru toate instituţiile de cercetare şi învăţământ superior din Romania, cât şi pentru companiile interesate din afara Romaniei. COMOTI asigură suportul experimental necesar tinerilor specialişti în formare pentru elaborarea de proiecte de diplomă şi de doctorat. În acest context, COMOTI colaborează cu Facultatea de Inginerie Aerospatială, Facultatea de Ştiinţa şi Ingineria Materialelor din cadrul Universităţii Politehnica Bucureşti şi Academia Tehnică Militară. COMOTI poate pune la dispoziţia entităţilor cu profil aviatic, TURBOMECANICA Bucureşti, TAROM, ROMAVIA, IAR Ghimbav şi AEROSTAR Bacău, compexul de experimentare turbomotoare pentru efectuarea de teste/experimentări.

Până în prezent I.N.C.D.Turbomotoare COMOTI a desfăşurat cercetări pentru realizarea de grupuri de putere cu turbomotoare în gama 0,7 – 2,5 MW, folosind turbomotoare aeroderivative sau industriale, fiind singura unitate de cercetare – dezvoltare cu rezultate practice din domeniu în România. Grupurile de putere cu turbomotoare au fost experimentate pe standurile din institut şi apoi valorificate în cadrul unor aplicaţii tehnico-economice. Utilizatorii economici care vor beneficia în continuare de serviciile CExT sunt marile companii care au în dotare grupuri turbocompresoare şi cogenerative: DISTRIGAZ, OMV PETROM SA, TERMICA Botoşani, TRANSGAZ.

În cadrul CExT s-au desfăşurat în ultimul an mai multe proiecte naţionale de CDI:

În cadrul Planului National de Cercetare- Dezvoltare şi Inovare II, PNCDI II:

  • SOLTURB, Scopul proiectului este de a valorifica biogazul prin utilizarea lui în turbomotore aeroderivative. În cadrul proiectului COMOTI a realizat o instalaţie de simulare a biogazului prin amestecarea în proporţii optime a gazului natural cu CO2 şi a testat în cadrul CExT motorul TV2 modificat pentru funcţionarea cu biogaz.

Instalaţie amestec combustibil gazos Turbomotor TV 2 funcţionând cu biogaz

  • SICOGEN, Sistem integrat turbomotor - postardere, de reducere a noxelor şi creştere a eficienţei la centralele cogenerative pe combustibili gazoşi.
  • MEMOCEN, Metode moderne de reducere a poluării şi creştere a eficienţei la centralele cogenerative cu turbine cu gaze şi turbocompresoarele de comprimare a gazelor naturale.

În cadrul programului NUCLEU, Cercetare de excelenţă, aplicativă şi experimentală, în domeniul maşinilor paletate, contribuţie la realizarea convergenţei cu aria de cercetare a UE în anul 2010, având durata 2009-2011, s-au desfăşurat 14 proiecte care au implicat utilizarea CExT.

Prin capacităţile sale de experimentare într-o gamă largă de turbomotoare, CExT prezintă o ofertă foarte variată şi, mai ales, la preţuri atractive pentru piaţa europeană. Un exemplu concludent al alinierii CExT la cerinţele internaţionale din ultimii 3 ani îl constituie contribuţia infrastructurii la proiecte internaţionale de anvergură:

Utilizarea CExT în ABRANEW Utilizarea CExT în TEENI Utilizarea CExT în SILANCER

De asemenea, au fost testate următoarele modele funcţionale, modele experimentale sau produse supuse omologării, în cadrul unor programe dezvoltate până în 1989: model experimental grup de putere echipat cu turbomotor VIPER 632 modificat cu cameră inversată, cu funcţionare pe motorină, pentru nave maritime militare; model experimental microturbomotor 100 daN, proiectat şi executat integral în COMOTI, pentru echiparea avioanelor ţintă; prototip turbomotor cu turbină liberă TV 0-100, în colaborare cu TURBOMECANICA, destinat elicopterului K14; model experimental turbopropulsor TP1, destinat avionului mediu curier în concepţie românească, IAR 701.

Complex de experimentare turbomotoare, noua locaţie

Clădire multifuncţională realizată în cadrul proiectului MODERNIZAREA ŞI DEZVOLTAREA BAZEI LOGISTICE PENTRU UN COMPLEX DE EXPERIMENTARE TURBOMOTOARE / EXTURBO, finanţat din fonduri structurale, prin programul Capacităţi

Celula de experimentare motoare turboreactoare, noua locaţie

Celula de experimentare motoare turboreactoare, noua locaţie

Construcţia complexului de experimentări turbomotoare

Construcţia complexului de experimentări turbomotoare

Complexul este destinat experimentării turbomotoarelor de aviaţie şi industriale.

Echipamentele şi dotările permit testarea turbomotoarelor de aviaţie cu putere la ax (care sunt de obicei destinate elicopterelor) şi turbomotoarelor industriale destinate aplicaţiilor energetice (cogenerare, antrenare compresoare de gaze etc.) cu puteri pâna la 5200kW. La alegerea echipamentelor au fost vizate următoarele turbomotoare de pe piaţă: Pratt&Whitney ST6, ST18 şi ST40; Klimov TV2-117 şi TV3-117; Turbomeca Turmo, etc.

Celula pentru turboreactoare permite testarea turbomotoarelor de aviaţie în gama 0-10.000 daN ce pot fi echipate cu postcombustie.

 

GAS TURBINES EXPERIMENTATION COMPLEX

Description

A high quality research requires modern, adequately equipped, experimentation facilities. In order to align the Romanian research to European standards in aerospace, energy and environment primary fields, COMOTI Romanian Research and Development Institute for Gas Turbines aims to increase the research capabilities and the competitiveness.

The Gas Turbines Experimentation Complex, employed in high scientific researches concerning the testing of last generation aviation gas turbines and the aviation and industrial gas turbines of the future, includes the following major structures:

  • Test cell for turbojets in the 0 – 10,000 daN range, relocated metallic structure;
  • Test cell for turbo-shaft power group in the 0 – 5.2 MW range, steel concrete new structure, under construction (TV2, TA-2, TURMO, TV3);

MTR 100, 100 daN micro-turbojet romanian experimental model; TP1, 1300 CP turboprop TV O-100 romanian experimental model (1989)

  • Test cell for turboprops equipped with propellers, in the 500 – 4,000 kW range, structure of 8,000 mm diameter;
  • Multipurpose structure (command room, liquid fuels room, offices, gas turbines preparation room, metrology shop, storages, lavatory and lockers) with electrical installation of power, general illumination and safety, water and sewage installation, heating and ventilation installation.

Command room - gas turbines micro-gas turbines on liquid fuel   Command room - gas turbines on gaseous fuels Command room – micro-gas turbines

The activity of the Gas Turbine Experimentation Complex is of diagnose, monitoring or certification, through test bench testing, for thermo-gas-dynamic researches, new constructive solutions experimentation, gas turbines quality certification. This activity leads to complex installations designed for clients as DISTRIGAZ, OMV PETROM, TERMICA Botoşani for:

  • Gas generators – derived from aviation gas turbines: AI20 GM gas generator which equipped a natural gas turbo-compressor group at STC ONEŞTI;

AI 20 GM AI20 TL36

  • Free turbine power groups – derived from aviation turboprops, from which the free turbine has been separated: TL 36 power group equipping natural gas compression groups at STC Vinţu de Jos and Siliştea.
  • Turbo-compressor power groups – consisting in free turbine power groups driving one or two compressors: TG 45 power group equipping natural gas compressors at STC Băţanii Mari and GTC 1000 natural gas compression group at STC Ţicleni;

GT 1000

  • Cogeneration groups – consisting in transformed aviation gas turbines operating on natural gas and driving, with the help of a gearbox, an electric generator. The burned gases pass through a recovery boiler producing thermal energy as hot water or technologic steam: GTE 2000 cogeneration group.

Technical equipments

The CExT’s technical equipments, comparable to similar installations used by renowned entities in the gas turbines field, embodied in specific technological facilities, adapted for a wide range of types of gas turbines:

  • Installations of lubrication and cooling, of natural gas and liquid fuels feeding, of load dissipation (hydraulic, gas-dynamic, thermo-gas-dynamic and electric brakes), of instrumental air, of pneumatic and electric start, of fuel dosage, specific couplings, electric power installations, silencers, oil/air separators, separator vessel filter, natural gas compression installation with integrated command system; gearbox components, compressor case and multiplier case;

Thermo-gas-dynamic brake Aero-thermodynamic brake Hydraulic dynamometer PLC panel Compensator measuring line panel system Mico-gas turbines acquisition

  • Last generation command and control consoles with instrumentation systems for parameters’ acquisition, alarm and protection, gas detection; Programmable Logic Controller (PLC) with 80 analog inputs, 8 analog outputs, 64 digital inputs and 64 digital outputs for improved data acquisition (accuracy and acquisition speed);

Central control unit for gas turbines

  • Modern data acquisition system consisting in data processing equipment and pressures measurement equipment. These modular systems include the necessary elements for the acquisition and the processing of all signal types. The sampling rates of the electronic system are 500 kHz, representing the current top in the field of transient regimes field.

The supplied equipment is purchased from the renowned companies in the aviation field and is approved by most of the gas turbines manufactures worldwide. These equipments needed testing, overhauling and repairs, bringing up to date, new adjustments for higher performance in order to meet new demands. Due to testing/certifying technologies evolution and rejuvenation, a data acquisition system; data processing and performance compilers are used for high precision results. Using verification methods – such as vibes determination software, spectral analysis and other processing – a series of problems can be solved, such as mass unbalance compensations, reliability and life span estimation, wear degree, which contribute to an adequate overhauling and repairs program design.

One of the current issues of high importance is the environment protection. Like other organisations involved in economical and industrial activities, the Gas Turbine Experimentation Complex will also explicitly implement the environment protection policy by endowing and incorporating new and efficient phonic and chemical environmental pollution reduction equipments. Equipments like: noise suppressors and air/oil separators (oil recovery efficiency from resulted vapours during functioning is of 95%), will be placed in experimentation areas, as well as, incorporated in the products delivered to beneficiary.

Beneficiaries

Based on its equipments, CExT was, and can be used by a variety of entities interested in performing research – development – innovation – manufacturing activities. CExT is available for carrying out research, testing, experimentation and laboratory educational activities in the field of turbojets, turboprops, turbo shafts and micro gas turbines, for all research and higher education institutions in Romania, as well as for interested companies from abroad. COMOTI provides the required experimental support for young professionals in training in elaborating diploma and PhD projects. In this context, COMOTI collaborates with the Faculty of Aerospace Engineering, Faculty of Material Science and Engineering of the University Politehnica of Bucharest and Military Technical Academy. COMOTI can provide to the entities specialized in aviation, TURBOMECANICA Bucureşti, TAROM, ROMAVIA, IAR Ghimbav and AEROSTAR Bacău, the Gas Turbine Experimentation Complex for performing tests / experimentation.

So far, COMOTI has performed research activities for developing power groups in the power range of 0.7 – 2.5 MW, using aeroderivative or industrial gas turbines and being the only R&D Romanian entity with practical results in this field. The gas turbines power groups have been tested in the experimentation complex and then valorised in technical – economical applications. Economical users that will further on benefit from the CExT services are the big companies which are equipped with turbo-compressor and cogeneration groups: DISTRIGAZ, OMV PETROM SA, TERMICA Botoşani and TRANSGAZ.

In the last year, in the CExT were performed activities for several R&D national projects:

In the framework of the National Research, Development and Innovation Plan (PNCDI II):

  • SOTLURB, The project aimed to the valorisation of biogas by using it in aeroderivative gas turbines. In this project, COMOTI has developed an installation for simulating the biogas by mixing, in optimal proportions, of natural gas and CO2, and tested, in CExT, the TV2 gas turbine modified to operate on biogas.

Central control unit for gas turbines High sampling rate acquisition system

  • SICOGEN, Integrated gas turbine-afterburner system to decrease NOx emissions and increase the efficiency of cogeneration plants working on gas fuels;
  • MEMCEN, Modern ways to reduce the pollution and to increase the efficiency of gas turbine cogeneration plants and turbo-compressors for natural gas.

In the framework of NUCLEU Programme, Excellence, Practical and Experimental Research in the field of bladed machineries, contribution to the convergence with the EU Research Area in 2010, during 2009 and 2011, COMOTI has carried out 14 projects by means of CExT.

Through its testing capabilities in a wide range of gas turbines, CExT has extensive offerings and, especially, at attractive prices for the European market. A good example of alignment with international requirements is the contribution of CExT in the last three years to major international infrastructure projects:

Using CExT in ABRANEW Using CExT in TEENI Using CExT in SILANCER

Gas turbines experimentation complex, new location

In addition, in the framework of programmes prior o 1989, the following functional models, experimental models or products subject to homologation have been tested: modified Viper 632 gas turbine power group, with reverse – flow combustion chamber, operating on diesel, for military ships; 100 daN micro gas turbine experimental model, entirely designed and manufactured in COMOTI, for equipping target aircrafts, TV 0 – 100 free turbine gas turbine prototype, in collaboration with Turbomecanica, for K14 helicopter; TP1 turboprop experimental model, for the Romanian design medium – haul aircraft, IAR 701.

Multifunctional building realized within the MODERNIZATION AND DEVELOPMENT OF LOGISTICS PROJECT FOR THE GAS TURBINES EXPERIMENTATION COMPLEX EXTURBO, financed by structural funds, Capacities Program.

Test cell for turbojet engines, new location

Test cell for turbojet engines, new location

Gas Turbines Experimentation Complex building

Gas Turbines Experimentation Complex building

Equipment and facilities to enable testing of aircraft turbo shaft power (which is usually for helicopters) and industrial turbo for energy applications (cogeneration, gas drive compressors etc.) with power up to 5200kW. When choosing turbine equipment were targeted the following turbo shafts on market: Pratt & Whitney ST6, ST18 and ST40, Klimov TV2 and TV3-117-117, Turbomeca Turmo, etc.

The cell which allows the testing of aircraft turbo jet, in the range 0 to 10,000 daN, can be equipped with afterburner.